Raggare i Sverige

Greaser in SwedenEn raggare är en person som tillhör en viss motorburen subkultur. De har funnits i Sverige sedan 1950 men är idag vanligast i glesbygd och på landsbygden. Raggarna minskade under 1980 och 1990-talen men de har återigen börjat att öka och intresset för raggarkulturen har återigen blivit större.

De första raggargängen bildades i Stockholm under 1950-talet och The Road Devils var de som var mest omskrivna i pressen, men redan under 1960-talet var de första raggarklubbarna borta. Bland riktiga raggare finns det ett begrepp som kallas för blöjraggare. Detta menar de är raggare som inte har en riktig raggarbil. En riktig raggarbil är en amerikanare från 1950-talet. Blöjraggaren använder istället ofta bilar som är mellan 20 till 25 år gamla, antingen för att de är billigare i inköp eller för att de inte har fått tag på någonting som anses mer statusgivare.

Det är vanligt att raggare dyker upp vid cruisingar och bilträffar och intresset för bilarna är stort. Bilen ska stå i fokus för en raggare och man bör inte ses som raggare om man inte har en riktig amerikanare. Det har dock även blivit ett sätt att vara. Blöjraggaren trimmar även ofta motorn och förändrar detaljerna i inredningen på bilen. En riktig amerikanare ska helst vara helt i original.

Raggare har inte varit så livskraftiga i något annat land som de har varit i Sverige. Även i Finland har kulturen med raggare varit stor och det har funnits många bråk mellan poliser, punkare och raggare. De flesta raggare är mycket laglydiga idag och det handlar endast om bilarna i grund och botten. Bilkulturen har till stor del tagit över men det handlar även mycket om gemenskap och att umgås med andra som har samma intresse. Det finns en del raggarklubbar kvar i Sverige idag och intresset verkar inte försvinna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *